מה הכוונה לימוד נגינה לכל אחד שרוצה? זוכרים את מבחני ההתאמה לכלי? אותם מבחנים, שנועדו לנתב אותך לכלי המתאים לך. אחרי שבדקו לך את רוחב מוטת הידיים, עובי השפתיים, נפח הריאות, אורך האצבעות, שמיעתך המוסיקלית ועוד כהנה וכהנה אלמנטים פיסיולוגיים הוחלט כדלהלן:
לנגן פסנתר לא תוכל כי אתה גדול מדיי, כבר בן 9 והרי פסנתר מתחילים בגיל מוקדם יותר, כמובן שתוכל לממש את הפוטנציאל שלך בתור שופן. חוץ מזה שאצבעותיך קצרות מדי, אז נרד מהעניין הזה.
כלי נשיפה כמו חצוצרה למשל, או טרומבון בכלל לא מתאים לך בגלל עובי השפתיים וכמובן נפח הריאות.
כינור, זה בכלל לא בשבילך, אתה לא מבדיל בין דו לסול ובמילים אחרות "פשוט אין לך שמיעה מוסיקלית
ולבסוף כוכב נולד לא תהיה אפילו בקול השלישי במקהלת המילואים של בית הספר שלך!!! אה, מדוע? זה כי אתה פשוט זייפן.
אפשר להמשיך רשימה זו אבל עלי להגיע לעיקר. אין ספק שקיימות מגבלות פיסיות, שעלולות להכשיל את הלימוד של כלי נגינה זה או אחר. בסיסן של מגבלות פיסיות אלה הוא בד"כ קושי פיסי להחזיק כלי בגלל גודלו וכן אלמנטים בנגינה אשר יכולים להוות קושי לילד בגילאים קטנים. לדוגמא, גיטרה לילד בכיתה ב'. למרות שיש גיטרות בכל הגדלים אני ממליץ להתחיל ללמוד החל מכיתה ד', וזו רק דוגמא. למען הסר ספק יש להדגיש שאני מדבר על מגבלות זמניות בלבד שיחלפו עם הגיל. למנוע מילד להתחיל ללמוד פסנתר רק בגלל שהוא "גדול מדי" או לא להתחיל לנגן בכינור רק בגלל שאין לו שמיעה מוסיקלית מתאימה זהו עוול בל יתואר לחינוך המוסיקלי. מי אמר שאיכות לימוד הנגינה נמדד אך ורק בהישגיך המקצועיים? זוהי חשיבה מצומצמת ביותר של מורים לנגינה אשר שוגים בתפיסה אחת עיקרית: אם אתה התלמיד לא תגיע להישגים, הרי ששנינו נכשלנו. אז הריני לחדש לכם: המוסיקה נועדה קודם כל בשביל הנפש.
היוונים החכמים האמינו בכך בתורת האתוס שלהם, ולכן כל אזרח ביוון העתיקה השתתף במקהלה. מרטין לותר, זה שייסד את הפלג הפרוטסטנטי של הנצרות באמצע המאה ה16, ראה את חשיבותה של המוסיקה לכל אחד ואחד, וחיבר עיבודים מוסיקליים לתפילות, שיאפשרו לכל אחד ואחת לשיר לצד המקהלה המקצועית שהיתה נושאת הדגל המוסיקלי של הכנסייה הקתולית. ע"י כך (ובאמצעות תרגום הברית החדשה לשפת העם) אפשר את חדירת המוסיקה לכל שכבות האוכלוסייה.
בתור מחנכים מוסיקליים, אנחנו נשאף שכל אדם ייגע במוסיקה באמצעות כלי נגינה, שירה או כל אמצעי אחר, בכל רמות ההצלחה ומה שצריך להנחות אותנו: זו המוטיבציה ושמחת הנגינה. במקום בו מתבצע חינוך מוסיקלי נכון מתאפשרת הלמידה לא רק במסלול המצוינות.