לימוד נגינה באופן פרטי או בקבוצה, מה עדיף?

לימוד נגינה באופן פרטי או בקבוצה: מה עדיף?

לימוד נגינה באופן פרטי או בקבוצה: מה עדיף? לכאורה, התשובה לשאלה זו טמונה בכסף. אם אני משלם יותר על שיעורים פרטיים, אז ודאי שהמוצר שאני מקבל הוא טוב יותר, ולכן התשובה ברורה. ובכן, במקרה שלנו התשובה לא כל-כך ברורה, וספק אם לאחר קריאת המאמר תדעו את התשובה באופן החלטי. מה שבטוח הוא שכעת יהיה ברשותכם מידע חיוני שעשוי לעזור לכם לקבל החלטה ולעקוב אחרי תוצאותיה בכל מקרה שתבחרו.

ובכן, נתחיל.

היתרונות של שיעורים פרטיים

הלימוד היחידני מאפשר תשומת לב רבה יותר של המורה כלפי התלמיד, הצעה לפתרון בעיות באופן מהיר ומקיף יותר מאשר בעבודה בקבוצה, וכן השגחה צמודה שמגיבה בזמן אמת ומציעה פתרונות אישיים לכל בעיה שמתעוררת. כמו כן, פוטנציאל ההתקדמות הטמון בלימוד היחידני אינו מוגבל. בל נטעה, פוטנציאל ההתקדמות מדבר על האפשרות שהתלמיד ברמה מתקדמת יפיק תועלת מהשיעור ולא על כך שהתלמיד יתקדם בפועל יותר – זה כבר תלוי בתלמיד.

היתרונות של לימוד נגינה בקבוצות

לגבי הלימוד בקבוצה: עבורנו ההורים, אפשרות זו מוזילה את העלויות באופן משמעותי, וזהו היתרון הראשי. יתרון נוסף פונה לתלמידים שזקוקים לקצב התנהלות איטי יותר, פחות מלחיץ, פחות עבודה של אחד על אחד, ויותר פנאי לנגינה שלהם עם עצמם ללא המבט הישיר של המורה. בנוסף, ערך חשוב ביותר המהווה יתרון חלקי ללימוד בקבוצה הוא הנגינה ביחד. עובדה זו מפתחת את ההאזנה, הקואורדינציה השמיעתית, ואת המוסיקליות.

מדוע זהו יתרון חלקי בלבד?

מאחר שהשיעור הפרטי גם כן יכול להציע זאת ע"י נגינה עם המורה או בליווי דיסק. חשוב לדעת שההתעכבות על הנגינה הקבוצתית (בניית קטע שמורכב מנגינה של כל חברי הקבוצה) יכולה לעכב את ההתקדמות האישית בשיעור.

מתי נכון לעבור מלימוד קבוצתי ללימוד פרטי?

נגינה בקבוצות עשויה להיות אפקטיבית ככלל בשלב ההתחלה, שהוא לא מוגבל בזמן, אלא תלוי ברמתו של התלמיד. ולכן, באותו שלב שהמורה סבור שלשיעור הקבוצתי אין יותר ממשיות לתלמיד, מומלץ לעבור לשיעור יחידני. רצוי שהמורה יתריע על כך קודם לתלמיד, בהנחה שהמוטיבציה ללמוד גבוהה ואין רצון להפסיק.

שיטות שונות ללימוד נגינה בקבוצות

עלינו לדעת שיש שיטות שונות ללימוד בקבוצות. העיקרון הנפוץ הוא לפתח מה שיותר את הנגינה הקבוצתית, מאחר שאופציה זו מאפשרת הכנסת יותר תלמידים בקבוצה, אך עלולה לעכב את ההתקדמות האישית. יש להדגיש כי קיימות שיטות שבנויות על התקדמות אישית, בהן בעיה של תלמיד מסוים לא תעכב תלמיד אחר מלהתקדם.

לסיכום: מה כדאי לבחור?

למתחילים, כדאי לנסות לימוד בקבוצה, להיות בקשר עם המורה, ולבדוק את מידת התאמתו של התלמיד ללימוד בקבוצות. במידת הצורך – רמה גבוהה, התקדמות מהירה וחוסר עניין – כדאי לנסות לעבור לשיעור יחידני. בכל מקרה, למורה ולגישת ההוראה יהיה חלק גדול בהצלחת הלימוד, בעיקר בלימוד הקבוצתי.

תמונה של טירן צפריר

טירן צפריר

מורה למוסיקה במשרד החינוך בעל תעודת הוראה ותואר ראשון בחינוך מוסיקלי ובעל תואר שני במוסיקה (שניהם בהצטיינות), מייסד ומנהל סי המוסיקה.

תוכן עניינים
תמונה של לימור צפריר

לימור צפריר

מנהלת שיווק , תפעול וקשרי לקוחות של בי"ס סי המוסיקה
ובנוסף מאמנת מנטאלית לעיצוב תודעה ומנהיגות

רוצים ללמוד אצלנו? מלאו את הפרטים הבאים
דילוג לתוכן