"שעתה היפה של הגיטרה"

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה מדהימה. לצד התקדמות הטכנולוגיה והמכשור האלקטרוני, ובנוסף הצורך האדיר בשינוי, גיוון והתקדמות בכל התחומים, שמעסיקים את ילדינו, היום פורחת בצורה מדהימה הגיטרה. לא סתם פורחת, אלא שעתה היפה של הגיטרה שוטפת את חלקות חוגי הנגינה בצליליה היפים, וסוחפת איתה את רוב הילדים ובני הנוער אשר מתעניינים בלימוד נגינה.
היה אפשר לצפות שאולי האורגנית, שבה לטכנולוגיה יש לאן להתפתח, תתפוש מקום של כבוד, אך לא כך הדבר, דווקא לכלי שבו אין שום דבר טכנולוגי שיכול להתפתח (בגיטרה הקלאסית), הוא זה שרוב ילדינו מתעניינים בו. הבה ננסה לבחון מספר סיבות אפשריות לכך.
הסיבה החברתית- הגיטרה ללא ספק היא כלי חברתי נייד, שמאז ומתמיד תפס מקום של כבוד במפגשי המדורה. ועתה, יותר מתמיד, הוא משמש כמנוף אדיר לפיתוח קשרים חברתיים בכיתה ומחוצה לה. ניידותו היא היתרון העיקרי שלו.
הגיטרה ככלי ליווי- הגיטרה מאפשרת להגיע להישגים מהירים יחסית בליווי שירים ע"י למידת אקורדים, מה שמהווה יתרון על-פני הכלים בהם התווים הם צורך בלתי מעורער בכל רמות הנגינה.
ההתלהבות מהגיטרה החשמלית הילדים ובני הנוער מתלהבים מהגיטרה החשמלית בשל הצלילים והחיצוניות, וכן מהערצה ללהקות שבהן הגיטרה מככבת, ורובן כאלה. לא הרבה מורים ימליצו להתחיל ללמוד לנגן בגיטרה חשמלית לפני שעברו את הגיטרה הקלאסית, והנה לכם עוד סיבה מנצחת.
סיבה נוספת היא כלכלית. הייצור הסיני המוגבר הביא איתו סחף של גיטרות זולות בגדלים שונים ההופכים את הכלי לבר השגה הרבה יותר מהאורגנית למשל, וזהו שיקול משמעותי ביותר.
ישנן סיבות נוספות, אך פה המקום לפרט קצת על לימוד הגיטרה. מומלץ להתחיל ללמוד לנגן בגיטרה קלאסית(רגילה או ספרדית) לא לפני כיתה ד'. הפיסיות היא המכשול העיקרי ותמיד עדיף להמתין שנה מאשר ל"הרוויח" שנה ולפספס את כל היתר. בכיתות ד' או ה' ואפילו ו' מומלץ להתחיל לנגן בגיטרה 3/4 שהיא קטנה יותר מהגודל הסטנדרטי. תמיד עדיף שהכניסה לכלי תהיה חלקה יותר אפילו אם המשמעות לרכוש כלי שיהיה מתאים, ללא יותר משנה. ולכן איני ממליץ להתאמץ להשקיע יותר מדי בגיטרה הראשונית, כמובן שבכל מקרה יש להתייעץ עם המורה שהוא איש המקצוע הבכיר, לפני שרוכשים את הכלי .
מה לומדים בדיוק בהתחלה ומהי שיטת הלימוד הטובה ביותר?
ישנן מספר שיטות לימוד וגישות כנראה כמספר המורים.
מבחן התוצאה הוא הקובע. כימיה טובה עם המורה אשר מצליח להגיע אל התלמיד וליצור אצלו מוטיבציה היא ערובה להצלחה. באחת מהכתבות הבאות אפרט על נושא :"בחינת המורה על ידינו ההורים" -כיצד נוכל לדעת שהמורה של הילד שלנו עושה עבודה טובה? ועד אז תמשיך הגיטרה להמשיך ולפרוח בקרב התלמידים. אולי מתי שהוא היא תהיה כחלק מתכנית הלימודים ממש כמו שהייתה שירת המקהלה ביוון העתיקה.

תמונה של טירן צפריר

טירן צפריר

מורה למוסיקה במשרד החינוך בעל תעודת הוראה ותואר ראשון בחינוך מוסיקלי ובעל תואר שני במוסיקה (שניהם בהצטיינות), מייסד ומנהל סי המוסיקה.

תוכן עניינים
תמונה של לימור צפריר

לימור צפריר

מנהלת שיווק , תפעול וקשרי לקוחות של בי"ס סי המוסיקה
ובנוסף מאמנת מנטאלית לעיצוב תודעה ומנהיגות

רוצים ללמוד אצלנו? מלאו את הפרטים הבאים
דילוג לתוכן